Kuvatulvaa ja eräs kertomus Sardiniasta!

Mistäs minä aloittaisin? Siitäkö, että mennyt viikko oli aivan upean mahtava? Kertoisinko kaikki ne kokemukset ja elämykset jotka salpasivat hengityksen? Vai kertoisinko siitä miten eilen pidin sylissäni kahta neliviikkoista cockerspanielin pentua ja miten tuo hetki sai ikävän tunteet pintaan edesmennyttä Laku poikaamme kohtaan?

Päätän aloittaa matkakertomuksella, joka todennäköisesti venyy hyvin pitkäksi sillä kertomista tosiaan riittää. Yritän aloittaa kertomuksen aikajärjestyksessä. Päivät Sardiniassa menevät varmasti sekaisin mutta saatte nauttia kuvatulvasta. Ottakaa hyvä asento ja kahvikuppi lähelle ja fiilistelkää. <3 Siellä oli nimittäin ihanaa <3

Matkakohteena Italia

Matkantekomme alkoi jo hyvissä ajoin viime tiistaina. Lentomme lähti aamulla ennen kahdeksaa joten oli mietittävä tarkkaan missä ja miten yöpyisimme. Olemme molemmat mieheni kanssa aikamoisia lentojännittäjiä ja hyvät yöunet ovat hankala saada lentoa edeltävänä yönä. Nyt kuitenkin pääsimme yöpymään hotellin puhtaissa, valkoisissa lakanoissa. Hotelliksemme valikoitui hotelli Korpilampi Espoossa, josta ei ole kuin 20 minuutin ajomatka lentokentän lentoparkkiin. Aikaisesta herätyksestä huolimatta hotelli tarjoaa varhaisen aamiaisen, jonka nautimme hotellissa ennen lähtöämme. Pakko sanoa, että jänskätti sen verran, ettei aamupala juurikaan maistunut, mutta kiitos hyvästä yöstä Korpilampi.

Tosiaan, molemmat meistä oli ensikertalaisia Italiassa. Olen aina haaveillut siitä, että joskus vielä matkustaisin Italiaan ja etenkin sinne rannikolle, missä on niitä mahtavia eri värisiä taloja rakennettuna kallion jyrkänteille. Nyt pääsimme tutustumaan Italiaan Sardinian kautta ja uskoisin, että pääsimme hyvin Italian makuun. Mantereella on varmasti jotain erilaista mutta kieli, maisemat ja ruoka on varmasti aika samanlaista joka puolella Italiaa. Varasimme pakettimatkan Sardiniaan hyvissä ajoin alkukesästä. Suomesta ei taida vielä muuta kautta saada suoria lentoja tuonne kyseiselle saarelle ja suoria lomalentoja sinne on tehty vasta muutama vuosi. Lento kesti 3h 30min ja aikaero Suomeen on -1h. Matkakohteemme oli Algheron kaupunki Pohjois-Sardiniassa ja lentokentälle oli matkaa noin 6km. Sardinia on siis Italialle kuuluva saari, jolla on oma lippu ja pääkaupunki. Sardiniassa asuu n. 1,7 miljoonaa ihmistä.

Ihan ensimmäiseksi voisin puhua ruoasta, se kun nyt sattuu olemaan lähellä ainakin omaa sydäntäni. Nimittäin se paljon kehuttu ja puhuttu ruoka oli täysin pettymys. Odotettiin pitsoilta ja pastoilta todella paljon ja ei oikeastaan missään saatu mitenkään kummoista ruokaa syötäväksi. Minä eikä mieheni olla mitään erityisempiä merenelävien syöjiä, joten mustekalat, simpukat, tuore kala ja katkaravut jäivät kokeilematta. Luulen, että ne olisivat olleet omaa luokkaansa maultaan ja tuoreudeltaan, mutta kun ei maistu niin ei. Me kokeiltiin useampia pastoja, pitsoja ja pihviä ja minä söin salaatteja. Ainut mikä oli jollakin tapaa suun myötäistä oli Lasagne ja täytetyt raviolit. Muuten ei mitään erityisempää mainittavaa. Hintataso ravintoloissa oli hiukan suomen ravintoloita edullisempaa.

Pitsat saatiin useammassa paikassa aina puolenmetrin pitsana. Toinen puolisko oli täytteiltään mieheni valitsema ja toinen minun. Olihan ne pitsat ihan ok, mutta voin sanoa syöneeni Suomessakin parempaa pitsaa tai ainakin yhtä hyvää. Pihviannos mikä tilattiin eräänä iltana oli ihan jotenkin keskeneräinen. Siinä oli paistettu naudan piffi ja ranskalaiset sekä vihreä salaatti. Pihvissä ei ollut suolaa eikä muitakaan mausteita. Syötiin koska oli nälkä mutta mikään makuelämys se ei ollut. Jäätelö, eli paikallinen Gelato oli hyvää ja sitä tuli syötyä useampaa makua, Oreo oli ehkä lempparein maku, eikä yhden maun tuutille tullut hintaa kuin 2€ :)

Ravintoloissa on tuollapäin Eurooppaa tippauskulttuuri, eli 5-10% laskun loppusummasta pitäisi jättää tippiä, vähintään. Monesti kuitenkin laskussa oli huomioitu jo palvelumaksu tai kattausmaksu erikseen. Monet paikat huolehtivat tipeistä automaattisesti, eikä asiakkaan tarvitse jättää tippiä enää sen päälle, jollei nyt välttämättä halua. Tällaisissa paikoissa missä tippi oli valmiiksi jo huomioitu laskussa, saimme kaikista huonointa palvelua. Tarjoilijoiden asiakaspalvelu oli joissain paikoissa todella, todella huonoa. Mitä isomman kaupungin ravintolassa kävit, sitä surkeampaa palvelua sait. Kun taas pienemmän kylän ravintolassa asiakas todella huomioitiin ja aterian päälle saatettiin tuoda jopa pienet napsut nautiskeltavaksi. Tällaista palvelua saatiin mm. Castelsardossa. Palvelun taso kyllä todella harmitti. Itse olen sellainen matkaaja, että pyrin opettelemaan paikallisella kielellä tervehdyksen ja kiitoksen vähintään, kuten tälläkin kertaa. Haluan olla kohtelias ja ystävällinen. Aina sitä ei vaan saanut takaisin.

Ehdoton matkavinkki

Se mikä on hehkutettava maasta taivaisiin oli auton vuokraaminen. Se oli koko loman paras päätös. Me otettiin paria ensimmäistä lomapäivää lukuunottamatta auto vuokralle. Netin kautta auton vuokraaminen oli to-del-la edullista ja helppoa. Saimme Renault Clion vajaaksi viikoksi käyttöön 160€ hintaan. Tämä hinta sisälsi täydet vakuutukset ja rajoittamattomat kilometrit. Ajettiinkin sitten tuona aikana 1000km!! Uskomatonta. Itsekin yllätyttiin tuosta lukemasta. Voisi helposti kuvitella, että me istuttiin vaan autossa koko loma, mutta se ei todellakaan pidä paikkaansa. Nähtiin ihan valtavasti erilaisia asioita ja kerettiin nauttia auringosta, kirkkaasta merivedestä ja paikallisesta menosta.

Lomamme aikana ehdittiin kiertämään melkein koko pohjois-italia, pääpiirteittäin. Eräänä päivänä käytiin jopa auton kanssa eräällä saarella, La Maddalenassa. Ostettiin liput lautalle ja ajettiin auto kyytiin. Asiointi sujui englanniksi joka paikassa todella hyvin. Seuraavaa Sardinian matkaa ollaan jo kovaa vauhtia suunniteltu ja silloin otetaan suunta etelään ja länsirannikolle. Paljon puhutut pinkit uimarannat ja flamingot jäi nyt tällä kertaa näkemättä. Kaikkea ei vaan voi viikkoon mahduttaa, jos oikeasti meinasi tehdä muutakin kuin istua vain autossa.

Asuttiin siis Algherossa ja kierrettiin seuraavat paikat: Bosa, Sassari, Sorso, Olbia (nopeasti läpi), Palau, La Maddalena, Castelsardo ja Stintino.

Autolla liikkuminen Italiassa oli helppoa, tiet oli selkeästi merkattu ja puhelimen mapsi toimi joka puolella. Otin itse ennen lomaa premium-puhelinliittymän käyttöön, jotta voin huoletta käyttää nettiä reissun päälläkin ja se oli kyllä todella järkevä päätös. Eräänä iltana, taisi olla itseasiassa se päivä kun käytiin siellä saarella, niin palasimme Algheroon kiertoreittiä. Haluttiin matkalla nopeasti nähdä myös Olbian satamakaupunki. Olbiasta lähdettyämme, jossain puolessa välissä matkaa Algheroon, liikenne pysähtyi täysin. Olimme jumissa jossain keskellä ei mitään, suunnilleen Oschirin kohdilla, ja seisoimme todella pitkässä autojonossa. Se oli valehtelematta kilometrien mittainen jono. Liikenne ei kulkenut kumpaankaan suuntaan. Liikennekulttuurista päätellen, eli järkyttävästä ylinopeudesta mitä paikalliset kaahasi ajateltiin, että tiellä on ajettu kolari. Aikamme jonotettuamme teimme u-käännöksen muutaman muun mukana ja ajattelimme, että löydämme kiertotien kotiin.

Ja kiertotie toden teolla löytyikin. Se tie, jolla ruuhka seisoi oli vielä rakenteilla. Tietä uudistettiin ja rakennettiin ja entinen tie oli suljettu. Noh, jotenkin sitten päädyttiin kiertolenkille tälle vanhalle suljetulle tielle. Ohitimme yön pimeydessä betoniporsaat ja pelottavan näköisen sillan ja kohta näimmekin mikä liikenteen oli pysäyttänyt. Siellä oli kolme autoa ajanut kolarin. Paikalla oli ambulansseja ja poliiseja. Tuo näky oli ihan hirveä. Ajateltiin, että olikohan kolarissa osallisena joku niistä autoista, joka oli ohittanut meidätkin vielä vähän aikaa sitten. Kolareja sattuu Italiassa ja Sardiniassakin varmasti päivittäin. Niissä kuolee valtavasti ihmisiä ja silti, mitään ei näytä tapahtuvan liikennekäyttäytymiselle. Kuitenkin, tästäkin huolimatta voin suositella auton vuokraamista. Ei vaan pidä itse lähteä mukaan tuohon älyttömään kaahaamiseen. Kiertotiekin osoittautui lopulta toimivaksi ja löysimme perille Algheroon.

Jotta tästä postauksesta ei oikeasti tulisi liian puuduttavan pitkä, palaan huomenna matkakertomuksen toisella osalla, jossa kerron kannattaako valitsemaamme hotelliin mennä, teen teille rantakoosteen ja vinkkejä pakko nähdä Sardiniassa- kohteista. PLUS TIETTY miljoona kuvaa jälleen :D Jos heräsi mieleen jotain kysyttävää, niin antaa paukkua! :) Vastailen parhaani mukaan.

Noora

Hullunkurinen, savolaisen järjenjuoksun omaava sairaanhoitaja eli minä, Noora!

9 vastausta artikkeliin “Kuvatulvaa ja eräs kertomus Sardiniasta!”

1. Ihania kuvia. Mä rakastan Italiaa ja juurikin sen ruoan takia joka on joka kerta ollut TAI-VAAL-LIS-TA <3 Tosin, sun kertomuksen mukaan teille kumma kyllä ei, ottaen huomioon että Italia on kuuluisa upeasta keittiöstään… Erikoista siis ettette olleet tyytyväisiä, vai liekö sitten vain huonoja paikkoja sattunut kohdalle. Mä tosin en ole kertaakaan syönyt Italiassa huonoa ruokaa, ja pastat, pizzat, lasagnet ym… oooh, kuola valuu muistellessa. Mä olen ollut tosin vain Milanossa, Roomassa ja Santa Marinellassa, ja eteläinen Italia on kokematta. Sisilia ja Amalfin rannikko kiinnostaisi, haluaisin mennä ihan rantalomalle. Noh, ensi kerralla sitten. Mielenkiinnolla odotan tarinan jatkoa :)

• Kiitos Eve! :)

Joo siis mä odotin kans ihan hirveästi ruoalta, mut ei sit kyllä ollut mitenkään onnistuneita meidän rafla valinnat, kaiken lisäksi siesta sotki meidän ruokailut aina :D

Mutta ruoasta huolimatta mennään tonne joskus uudelleen ja huomenna uusi postaus eetteriin ;)

2. Hei.
    Täytyy sen verran korjata että kyllä suoria lentoja on tehty Algheroon jo vuonna 1991,Olikohan Aurinkomatkojen matka jos oikein muistan.
    Kuvittele oltiin ysiluokan jälkeen kaverin kanssa tuolla kaksi viikkoa kahdestaan,siihen aikaan oli vähän eri meininki tai sitten meidän vanhemmat niin lepsuja.
    Muistan vielä kun olisi haluttu sinne Korsikalle mutta retki oli täynnä ja meitä kovasti harmitti.
    Ruuasta en muista mitään,oltiin varmaan niin pienellä budjetilla reissussa,sen muistan ettei mikään ” menomesta” ollut.
    Olen kyllä myös esim. Venetsiassa saanut tosi huonoa ruokaa mutta parhaan pizzan syönyt joskus Lido di jesolossa,eli ei ne joka paikassa ole hyviä. Monessa reissussa on sattumalta löytynyt tosi hyvät ruokapaikat mutta on myös huonoja kokemuksia.
    Tuo auton vuokraus kyllä tuolla oli varmaan juuri tosi hyvä valinta. Ihania kuvia ja varmasti rentoutunut oot loman jälkeen :)

• Aijaa! okei, hyvä kun korjasit, mä jostain luin ennen lomaa ettei suorialentoja olis tehty kauaa, mut voin toki olla väärässäkin! :)

Ysiluokalla kahdestaan kaverin kanssa :D Ou nou! Mä en ois päässy edes helsinkiin kaverin kanssa ysiluokalla kahdestaan. :D

3. Voi harmi jos saitte kehnoa ruokaa, koska se on oikeasti mielettömän hyvää! Yksi parhaista syistä matkustaa italiaan! Sardiniassa(kin) saimme Super hyviä annoksia, ja ruoka on vielä niin paljon edullisempaa että raaskii tilata alkupaloja ym myöten. Sardiniassa lähiruoka kukoistaa, ja ruuasta ollaan ylpeitä, joten siihen panostetaan laadukkailla raaka-aineilla, toisin kuin suomessa käytössä on aina halvin öljy ja mauttomat salaatit. Itse rakastan mereneläviä, joten kieltämättä olette missanneet ison osan jos jätitte ne syömättä. Mutta kyllä italiassa saa myös uskomattoman hyvää pastaa ja pizzaa. Monelle tulee yllätyksenä se miten pelkistettyjä annokset ovat: pizzaan kuuluu 1-2 täytettä, ei isoa kasaa tavaraa ja ämpärillistä juustoa päälle. Ja pastoissa pääosassa on juurikin pasta, minkä vuoksi kastiketta on seassa maun vuoksi, ei ole tarkoituksena päällystää pastakasaa kauhallisella kastiketta, kuten meillä esim spagetin ja jauhelihakastikkeen kohdalla… Huomioi myös, että italiassa ihmiset syövät melkeinpä kaikki päivän ateriat illalla perheen kanssa, ja silloin syödään paljon! Pastakin on vain yksi ruokalaji muiden joukossa, ei varsinainen pääruoka itsessään. Ja koska myös pastaa tehdään ylpeydellä, kannattaa aina kysyä onko ravintola valmistanut pastan itse. Koska etenkin niissä paikoissa se on jotain aivan uskomatonta…
    Ja eiiii, älä ikinä tilaa italiassa lihaa, se ei ole lihamaa eikä siellä lihaa osata valmistaa! Paitsi ilmakuivattua kinkkua
    Toivottavasti saatte parempia kokemuksia ensi kerralla ja pääsette tekin rakastumaan siihen aitoon italiaiseen ruokaan.

• Me varmaan vaan tehtiin huonot raflavalinnat vaikka yritettiin aina valita eri paikoista ja erilaisia.

Ens kerralla pitää lähtee ihan eri meiningeillä liikenteeseen, tästä sun kommentista saa kyllä hyviä vinkkejä tähän ruokailuasiaan :) Kiitti!

4. Me mun miehen kanssa rakastetaan mereneläviä ja muita ja olen samaa mieltä sun kanssa, ruoka oli ihan surkeeta! Vain Algherossa syötiin hyvää illallista ja tietenkin Tempio Pausanian unelmahotellissa kaikki illalliset (3 yötä). Huomasitko muuten, että MISTÄÄN ei saanut ruokaa kolmen ja viiden välillä? Se oli raivostuttavaa ja aiheutti meille muutaman nälkäriidan :D Aivan upea paikka tuo Sardinia, en tiiä tosin menisinkö uusiksi, niin paljon kerettiin vain viikossa näkemään. Ehdottomasti silti Italiaan uusiks!

• Okei! Eli muillekin on käynyt näin! Joo, harmittaa kyllä, koska sitä ruokaa odotettiin kovasti. :(

5. Hei vielä. Voihan se olla että moniin vuosiin ei olekaan suoria lentoja ollut. -90 luvustahan on ikuisuus aikaa mutta silloin oli ;)
    Jos tuo matka innostus vielä jatkuu niin älkää tosiaan luovuttako,joku matka ne ruokapaikat ja valinnat menee varmasti nappiin ja joskus vaan paikka valinta ei onnistu tai sit valitsee juuri listalta sen paikan huonoimman annoksen,näinkin on käynyt et kavereille hyvät annokset ,itsellä ei tai toisinpäin. Samakin annos voi olla hyvin erilainen paikasta riippuen.