MUOKKAAKO JUOKSEMINEN LIHAKSIA?

Koiramme kasvaessa meidän lenkitkin luonnollisesti pitenee kerta kerralta. Luka on todella innokas juoksija ja koska hihnan perässä on pysyttävä, juoksee mamma mukana. Ollaan nyt tässä tosiaan muutaman kerran käyty lenkillä ja Lukalla menee loppuvaiheessa lenkkiä yleensä juoksumoodi päälle. Viimeiset puolikilsaa (vähintään) pitää juosta kotiin, mielellään täysiä ja minähän sitten juoksen tosiaan kans. Luulenkin, että tästä tulee meidän yhteinen harrastus sitten joskus. Enpä olisi koskaan voinut kuvitella, että sanon ääneen mitään vastaavaa. Juoksulenkit kun ei ole koskaan ollut pala mun kakkua, eikä ne ole sitä edelleenkään, mut minä aion opetella juoksijaksi. Tuhannetta kertaa.

Mä yritän

Olen ottanut alkulämpäksi nyt salilla juoksumaton. Siis juoksen, ainahan mä lämmittelen juoksumatolla, mutta yleensä olen kävellyt ylämäkeen. Nyt olen juossut. Oon yllättynyt miten hyvin oon jaksanut juosta. Oon tehnyt erilaisia juoksuharjoitteluja. Välillä juoksen ihan maksimi ylämäkeen, välillä juoksen niin kovaa kuin pääsee, välillä juoksen tasamaata rauhallisemmin ja välillä vuorottelen kävelyä ja juoksua HIIT tyyliin.

Rupesinkin miettimään, että mitä lihaksia juokseminen rasittaa ja voiko se jopa kehittää jalkalihaksia? Totta kai elimistön hapenottokyky kasvaa ja kehittyy, mutta voiko juoksemalla saada esim. isommat reisilihakset tai pyöreämmät pakarat? Itselläni on pidemmän matkan juoksijoista semmoinen kovin riutunut mielikuva. Tiedättekö maratoonarit, ne luuta ja nahkaa olevat ihmiset, niillä ei ole kyllä kovinkaan kummoisia lihaksia. Kuntoa näiltä sitten kyllä löytyy senkin edestä.

Oman kokemuksen mukaan juoksu selkeästi rasittaa jollain tavalla jalka- ja pakaralihaksia, sillä olen ne saanut jumiin juoksemalla. Siis ihan sillä tavalla kuin olisin kyykännyt. Eniten pakaraan ottaa nopeatahtinen juoksu ja sitten juokseminen ylämäkeen, luonnollisesti.

Mitä lihaksia juoksu rasittaa?

Juoksijan tärkein lihas sanotaan olevan keskivartalon lihakset, mutta mun mielestä ne tärkeimmät lihakset lähtee liikkeelle ehkäpä kuitenkin sieltä jaloista. Sieltä löytyykin nelipäinen reisilihas joka hoitaa juoksun aikana monen monta asiaa. Nelipäisen reisilihaksen vastavaikuttajana toimii kaksipäinen reisilihas joka stabiloi jalan liikerataa ja estää esimerkiksi polven vääntymistä. Juostessa aktiivisesti työskentelee lisäksi pakaralihas, etenkin juuri siinä mäkijuoksussa. Jalkojen ja keskivartalon lihasten lisäksi juoksu rasittaa hiukan hauista, mutta sen sanon, että juoksemalla et varmasti saa isoja pyssyjä. :D Juoksunopeudella on myös merkitystä; hitaampi juoksu rasittaa enemmän reisilihaksia ja nopea juoksu pohkeita.

Säännöllisen ja pitkäjänteisen lenkkeilyn ansiosta

  • aineenvaihdunta vilkastuu
  • rasva-aineenvaihdunnassa tapahtuu positiivisia muutoksia
  • sydän- ja verenkiertoelimistö vahvistuu
  • ääreisverenkierto vilkastuu
  • kestävyyskunto kehittyy
  • mieli virkistyy

Juoksu kuormittaa lihasten elastisia komponentteja enemmän kuin kävelylenkkeily ja siksi lihakset toimivat kimmoisammin. Juoksemisen aiheuttaman tärinän vaikutuksesta myös luusto vahvistuu. Tällä on suotuisia vaikutuksia osteoporoosin ennaltaehkäisyssä ja kuntoutuksessa. Lähde.

Juoksuasennolla on väliä

Huonon juoksuasennon voi tunnistaa esimerkiksi siitä, että etureidet väsyvät, siis normaalia rasittumista enemmän. Itsellä ei tätä ongelmaa ole, en ole ainakaan huomannut, vaan ennemminkin ensimmäisenä lähtee väsymään penikat. Syy penikoiden väsymiseen voi kuulemma löytyä keskivartalosta. Penikat menee mulla niin jumiin juostessa, että mun on pakko pysähtyä  ja yrittää venyttää noita hapoilla olevia lihaksia auki.

Yleensä se auttaa vain vähän ja loppumatka lenkistä menee hitaasti kävellen. Penikat on siis tuossa säären etuosassa oleva lihas. Mulla ne menee jostain syystä ihan maitohapoille joskus. Niihin koskee valtavasti ja koko jalkaterä alkaa läpsymään, koska sääri ei jaksa enää kannatella jalkaterää. Tämä ja sitten se pistäminen kylkeen. Ne on ne vaivat miksi mä ja juoksulenkit ei olla kavereita. Tai ei olla oltu. Mä en osaa hengittää ja mä saan jotenkin mun penikat jumiin. Sitten mä olen huomannut, että mun juoksuasento meinaa painua etukumaraan. Jotenkin ihmeellisesti lähden nojaamaan ylävartalolla eteenpäin ja joudun korjaamaan juostessa asennon ryhdikkäämmäksi ja ylävartalon suoraan suhteessa lantioon.

Juoksulenkkeily rasittaa lihaksia melko laajasti ja sen kautta sitten myös kalorienpolttaminen on melko tehokasta. On kuulemma olemassa semmoinen noin sääntö, että yksi juostu kilometri kuluttaa juoksijan oman elopainon verran kaloreita. Eli 70 kg:lla ihmisellä yhteen juostuun kilometriin kuluu  noin 70 kcal. Kaloreiden palamiseen toki vaikuttaa juoksuvauhti ja asento ja aika moni muukin asia, mutta tällä taavoin juoksulenkin aikana kulutetut kalorit voi laskea suuntaa antavasti itse, jos ei ole sykemittaria tekemässä sitä hommaa.

Oletteko te juoksijaihmisiä?

Noora

Hullunkurinen, savolaisen järjenjuoksun omaava sairaanhoitaja eli minä, Noora!

15 vastausta artikkeliin “MUOKKAAKO JUOKSEMINEN LIHAKSIA?”

  1. Mää vaan kysyn että miks aina näitä takamuskuvia instagram ja blogi täynnä? Siis ei millään pahalla vaan ihan vaan että miks!?

    • No hmm :D enpä ole miettinyt asiaa sen tarkemmin, että miks?! Samaa vois sit kysyä, et miks kuvia mihinkään omasta naamasta? Miks? :) Ja nopee vilkaisu omaan instaan, et esimerkiksi 63 kuvaa joista 9 beba, en siis sanois et ihan täynnä.

  2. Mulla juoksu kaverina kans musta cockerspanieli käyttölinjainen kylläkin. Maratonille ollaan treenattu yhdessä ja muutenkin juoksee kaikki samat lenkit kuin minäkin. Nyt ollaan pikku hiljaa päästy taas yhdessä juoksemaan minun raskauden jälkeen.

  3. Mä en tykännyt ennen juoksemisesta, koska en yksinkertaisesti jaksanut juosta! Sitten lasten syntymien välissä jossain vaiheessa aloin ensin lenkkeilemään enempi ja sitten pikkuhiljaa rupesin tekemään lenkit osin juosten ja osin kävellen reippaasti. Kohta huomasin, että 5kilsan juoksu meni tuosta noin vaan. Maratoonaria minusta ei kyllä saa, tykkään juosta mielummin lyhyitä lenkkejä useammin viikossa (3-5x/vk) Jotenkin siihenkin jää vaan ”koukkuun” ja keho kaipaa päästä juoksemaan ja sen jälkeinen olotila on mahtava. Lenkkiseurana mulla on saksanseisoja uros, joka kyllä on hyvä kirittäjä :D Hyvään juoksuvyöhön kyllä kantsii sitten satsata jos enempikin koiran kanssa alkaa juoksemaan :)

    • Oon yrittänyt opetella nauttimaan juoksusta tosi monta kertaa mut mulle se ei vaan uppoa. Ehkä tosiaan tuon koiran avulla siitä vois alkaa nauttimaan kun näkee kun se nauttii juoksemisesta :)

  4. Mulla sama vaiva penikoiden kanssa ja sen takia meinasi loppua motivaatio koko juoksuhommaan. Sitten löysin youtubesta jotain elixir-ohjelman juoksukouluvideoita ja niissä yhdessä Samuli Vasala neuvoi tekniikan säärten lihasten hieromiseen. Siinä tavallaan painetaan sääriluun vierestä lihasta poispäin….. Teen tuon joka kerta ennen juoksulenkkiä ja johan kulkee.
    Itse en harrasta juuri muuta liikuntaa kuin juoksua ja kävelylenkkejä. Aikoinaan kun aloitin, alkoi farkut kirraamaan reisistä ja lättäpyllykin on vähän pyöristynyt. Ja vatsalihakset on myös vahvistuneet hurjasti ja ne näkyy silloin kun siinä ei ole ylimääräsitä rasvakerrosta päällä :) Mitään lihaskimppua tietysti minusta ei ole tulossa, mutta selkeästi olen lihaksikkaampi kuin ennen. Miksikään kukkakeppikuikeloksi en onneksi ole muuttunut.

    • okeiii! Tota hieromishommaa pitääkin alkaa testaa kiitti! Mä muistan kattoneeni joskus vuosia sitten noita samuli vasalan juoksukouluja mut varmaan mennyt just toi jakso ohi :)

  5. Juoksu on kuulunut elämääni nelisen vuotta. Sitä ennen vihasin juoksua ylikaiken mutta innostuttuani juoksusta (kun tajusin mennä tarpeeksi hitaasti alkuun) olen juossut maratooneja ja ultramatkoja. :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 10
Tykkää jutusta