MAHTAVAT DOMSIT!

Eli siis Delayed onset muscle soreness, doms. Aihe on tällä hetkellä hyvin ajankohtainen itselleni. Terkuin Pöntönkoroke ois kiva. Doms, se on se tunne lihaksissa, jolloin tietää, että jotain on tullut tehtyä. Joskus se iskee kovemmin päälle ja joskus vain lievänä. Onko domseilla merkitystä, eli meneekö treeni hukkaan jollei domseja tunnu treenin jälkeisinä päivinä?

Minä olen aina hakenut pientä arkuutta lihaksiin treenin jälkeen. Haluan tietää, että treeni on mennyt perille. Lihasarkuus treenien jälkeen kertoo minulle sen, että treeni on mennyt oikeasti perille niihin lihaksiin, mitä olen treenannutkin. (Joskus tosin huomaan sen, että sellaiset lihakset on kipeytyneet myös mitä ei varsinaisesti ole edes treenannut). Toki se, että lihasarkuutta ei esiinny treenien jälkeen ei kerro suoraan siitäkään, että treeni olisi mennyt hukkaan.

Mistä DOMS syntyy? Kun lihaksia rasitetaan oikein, erityisesti vaikka salilla treenaten, lihaksiin syntyy pieniä ns. mikrovaurioita. Vaurio on tässä tapauksessa tavallaan hyvä asia. Kun lihaksiin tulee vaurioita, tarkoittaa se sitä, että soluja menee ns. rikki. Elimistön pitää paikata nuo rikki menneet solut, joka tapahtuu taas kasvutekijöiden lisääntyneellä määrällä solun sisällä. Se aiheuttaa proteiinisynteesin kiihtymistä ja kun vauriot korjataan, lihaksen koko kasvaa. Lihaksen koko ei suinkaan kasva merkittävästi hetkessä, etkä muutu yön aikana Hulkiksi. :D Sitähän  moni nainen pelkää ja välttelee. Lihakset kasvavat äärettömän hitaasti, etenkin meillä naisilla. Lihasten kasvu treenin lisäksi vaatii myös optimaalisen ruokavalion ja muut osatekijät kuntoon.

Joskus domsit menee niin pitkälle, että treenattu lihas tulehtuu, silleen pahalla tavalla. Muutaman kerran tämän kokeneena, yritän vältellä sitä. Kunnon tulehduksen saa lihaksiinsa aikaiseksi ainakin sillä, että treenitauon jälkeen menet vetämään treenin sata lasissa. Takuulla kipeytyy paikat. Sitten joudutkin pitämään taukoa jälleen treeneistä. Itse olen joutunut syömään näihin pahoihin tulehduksiin jopa ihan Burana-kuurin.

Lihakset kehittyy kyllä myös ilman treenin jälkeisiä lihaskipuja. Lihaskivut kuitenkin kielii siitä, että lihasta on ärsytetty sillä tavalla oikein ettei se ole tottunut siihen. Uudenlainen ärsytys lihakselle tuo uudenlaista vauriota ja se tekee kehityksestä hiukan tehokkaampaa. Jos aina toistetaan samoja liikkeitä ja liikeratoja, lihakset tottuvat ja kehitys hidastuu.

Itse siis nautin siitä, että lihakset on kipeytyneet treenin jälkeen. Minulle itselleni se on merkki onnistuneesta treenistä. Jos salipäivän jälkeen missään lihaksessa ei tunnu mitään, tiedän, että päästin silloin itseni treeneissä vähän liian helpolla.

Onko domsit sinulle tuttuja?

Ps. Vip-liput MM-ralliin on arvottu ja voittajaan, eli ViiviK:hon ollaan oltu onnistuneesti yhteydessä. Kiitokset kaikille arvontaan osallistuneille! <3

Kuva: Unsplash.com

Noora

Hullunkurinen, savolaisen järjenjuoksun omaava sairaanhoitaja eli minä, Noora!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 1
Tykkää jutusta