Käyn salilla koska haluan näyttää hyvälle!

En tiedä onko nykypäivänä enää ok sanoa näin ja vieläpä ääneen. Kauhean ulkonäkökeskeistä vai mitä? Ulkonäkökeskeisyys on out. Olen aina ollut sitä mieltä, että liikunta ja urheilu nostaa itsetuntoa. Itsetunto nousee monesti jo ihan siitä fiiliksestä kun puet treenivaatteet päälle ja lähdet salille. Salin jälkeen lihakset on napakat ja paikat ei hölsky samalla tavalla kuin jos et treenaisi.

Se fiilis minkä hyvä treeni saa aikaiseksi tekee ihmeitä sun itsetunnolle. Uskon, että kaikki voi samaistua tähän. Arjen pienet murheet ja vastoinkäymiset ei tunnu yhtään niin suurille. Lisäksi sulla on hyvä fiilis itsestä, että hitto, mä tein sen! Tää tunne tulee varmasti osittain endorfiineista ja toi tunne ei kestä jollet treenaa ja liiku säännöllisesti.

Itselläni on nyt käynyt treenien kanssa silleen, että epäsäännöllisen treenauksen olen saanut käännettyä säännölliseksi. Käyn nyt salilla 3-4 kertaa viikossa. Salille lähteminen, siis kotona voi olla hiukan nihkeää, kun yleensä töitten jälkeen olen jonkin verran väsynyt. Kuitenkin olen tehnyt sen päätöksen jo mielessäni, että sinne salille lähden. Piste.

Muistelen usein mielessäni tuota hyvää oloa, jos on hankala saada itseään liikkeelle. Se auttaa ainakin mulla. Koskaan en ole yhtäkään treeniä katunut. Kerran muistan lähteneeni kesken treenin pois, koska treeni ei vaan kulkenut ja kaikki tuntui paskalle, mutta se on aika vähän jos miettii, että mäkin olen käynyt salilla jo useamman vuoden.

Pitkään jatkuneet epäsäännölliset treenit oli vieneet tehot mun kropasta. Nyt kun olen palaillut säännölliseen treenaukseen ( viis kiloa veks dieetti toimi oikein loistavasti tässä tarkoituksessa), olen pikkuhiljaa saanut kasvatettua tehoja salilla. Ensimmäiset treenikerrat salilla oli ihan hirveetä. Siis ne treenikerrat kun aloin jälleen käymään säännöllisesti tässä syksyn aikana. Kaikki liikkeet tuntui kauhealle ja voimia ei ollut. Sykkeet oli pilvissä ja heikotti. Silti vaan tein treenin. Tiesin, että siitä se kroppa tottuu taas. Nyt sitten eilen huomasin, että kroppa jaksaa jo ihan hyvin ja olen voinut tehdä jo paljon sellaisia liikkeitä mitä alkuvaiheessa en todellakaan olisi alkanut tekemään. Ei siis sillä ettenkö olisi oikeasti pystynyt tekemään, vaan siksi ettei salista olisi jäänyt paska maku suuhun. Kyykyt on esimerkki näistä liikkeistä. Sitä tietää mihin on joskus pystynyt ja alkuvaiheessa olisi kuitenkin tullut vertailtua itseänsä entiseen kyykky-minään. Nyt kuitenkin eilen uskaltauduin tangon alle ja ihan hyvälle leveät kyykyt tuntui :) Sumo-maastavetoakin olen jo hyvillä painoilla jaksanut tehdä. Näistä pienistä onnistumisista tulee hiton hyvä fiilis ja sen myötä sitä haluaa vaan lisää. Haluaa tuntea, että kroppa kehittyy ja kunto kasvaa. Nälkä kasvaa ns. syödessä.

Mua ei yhtään hävetä sanoa, että liikun osittain siksi, että näyttäisin hyvälle. Liikunta saa mun kropan voimaan hyvin ja kun mä voin hyvin, niin se näkyy myös ulospäin. Se näkyy hymynä mun kasvoilla ja kivuttomana kroppana. Liikunta on lääke ja sen minä allekirjoitan. Monet pääsisi eroon monista pienistä ja harmittomista polvikolotuksista, selkäkivuista yms jos vaan rasittaisivat kroppaansa. Meidän ruumiit kaipaa työtä. Ei meidän kroppaa ole tehty istumista varten. Nyt kun olen ollut tuolla poliklinikalla töissä muutaman viikon olen huomannut sen, että siellä etenkään ei tarvitse sitä omaa kroppaansa käyttää. Ainut liike mitä saa päivän aikana on se, että kävelet kahvihuoneeseen tai vessaan näin kärjistetysti. Mä olen koko ajan ollut varma, että saan veritulpan jalkaani siitä istumisesta ja aktiivisesti heiluttelenkin varpaita, nilkkoja ja jalkoja ylipäänsä kun istun sen 7-8 tunnin ajan.

Tosiaan, terveydelliset edut liikunnassa on suuret, kun mukaan otetaan itsetuntoa nostattava vaikutus, en ymmärrä miten jotkut jättää liikkumatta?! Jos liikunnan aloittaa ihan tyhjästä, liikkuminen tuntuu varmasti ihan paskalle. Sama paskafiilis oli tosiaan itsellänikin kun nyt aloitin säännölliset treenit, vaikka tyhjästä en aloittanutkaan. Salille piti mennä puoliväkisin. Menee kauan ( ei aina välttämättä ) ennen kuin saa ne ensimmäiset endorfiini huurut treenin jälkeen, jos niitä ei ole koskaan aikaisemmin saanut. Kuitenkaan mikään muu asia ei tuo mulle samanlaista hyvän olon tunnetta kuin hyvä treeni. Hyvä treeni vaatii sen, että sä teet kunnolla ja pyrit ottamaan kaiken irti siitä sun kropasta.

Rakastan mun kroppaa koska se pystyy tekemään salilla hienoja asioita. Työtä se vaatii ja aikaa, että kehityksen huomaa, mutta mulla on aikaa!

Pystytkö sä sanomaan, että rakastat sun vartaloasi?

Mun TOP-3 pakaraliikettä!

*Sisältää mainoslinkkejä

Nämä liikkeet tuo kerta toisensa jälkeen pakaroilleni parasta poltetta. Liikkeet ovat kehittyneet suosikeikseni useamman vuoden treenihistorian aikana. Jalka- ja etenkin pakaratreenit on itselleni niitä kaikkein hikisimpiä ja tuskaisimpia. Jalkalihakset ovat niin isot verrattuna muihin lihasryhmiin. Kun tekee jalkatreenin kunnolla, niin sillä saa puristettua mehut naisesta kyllä yleensä aika loppuun. Pakaroiden treenaaminen ei ole pelkästään ulkonäöllinen seikka. Vahvat pakarat ei ainoastaan näytä hyvälle, vaan niillä saa ehkäistyä hyvin myös esimerkiksi selkäkipuja.

Mä en nyt lähde luettelemaan niitä tärkeimpiä jalkaliikkeitä kuten ihan peruskyykkyä, vaan listaan tähän alle mun kolme henkilökohtaista suosikkiliikettä pakaroille. Näitä teen usein ja näillä saan parhaan puristuksen pakaralihakseen. Kaikkein tärkeintähän on se, että saa aktivoitua sen treenattavan lihaksen. Eli turha esimerkiksi treenata pakaraliikkeitä, jos työn tekee reisilihaksilla. Kaikissa jalkaliikkeissä missä haluaa kuormituksen tuntuvan pakaroissa, on sun myös keskityttävä huolella siihen treenattavaan lihakseen. Lihasta pitää osata esimerkiksi supistaa. Loppusupistus tai rutistus, joka on ehkä osuvampi nimitys, on äärettömän tärkeä.

Lihaksen herättely eli aktivointi ennen varsinaista treeniä on isossa roolissa hermotuksen ja lihakseen kohdistuvan kuormituksen kannalta. Pakaroita kannattaa siis aktivoida pumppaavilla liikkeillä jo ennen treeniä. Itse suosin esimerkiksi taljassa tehtävää pakarapotkua kevyemmillä painoilla. Jos et ole varma osaatko aktivoida pakaralihaksesi, voit testata sen vaikka heti saman tien. Nouset vaan seisomaan, otat hartioiden levyisen seisoma-asennon ja puristat pakarat ihan ruttuun pieniksi rusinoiksi. Tämä voi olla hankalaa alkuun ja puristus saattaa mennä jopa enemmän peräaukon supistamiseksi. Tarkoitus on kuitenkin tehdä puristus pakaralihaksilla. Itse teen pakaroiden aktivointia ihan jopa istuessani, jännittelen pakaroita vuoron perään.

Mutta mitkä ne TOP-3 liikettä on?

  1. Sumokyykky käsipainolla steppilaudan päällä. Tämä liikke on kaikessa yksinkertaisuudessaan todella hapottava. Liikkeen kruunaa loppuvaiheessa tehtävä 2-3sekunnin pakaroiden supistus.
  2. Pakarapotku taljassa. Alkulämmittelyä raskaammilla painoilla toimii myös pääliikkeenä. Ikuinen suosikki ihan aikojen alusta. Vaatii hyvän hermotuksen tuntuakseen juuri oikeissa lihaksissa, menee helposti takareisille.
  3. Hack-kyykky nurinpäin. Liike joka näyttää hassulle, mutta tuntuu siellä missä pitää, eli äässissä!

Nämä liikkeet on kaikkien aikojen kolme lemppareinta. Tuohon voisi lisätä kyllä toki vielä esimerkiksi suorinjaloin maastavedon käsipainoilla, askelkyykyn yms. mut silti noi kolme liikettä on ne, millä mä saan mun takapuolen tuleen takuuvarmasti. Liikkeitä tehdessä on lisäksi tärkeä huomioida se oikea paino millä liikkeen suorittaa. Liian isot painot vie tehon pois treenattavalta lihakselta ja apuun yleensä tulee etureidet. Pakaratreeni menee monilla yleensä ihan reisille, koska treenataan liian isoilla painoilla ja siten, ettei pyritä kunnolla aktivoimaan sitä pakaralihasta. Pelkkä ajatustyö ei riitä, vaan se lihas pitää konkreettisesti laittaa tekemään duunia.

Onko sun helppo aktivoida pakaralihas? Mitkä sun top-kolme suosikkiliikettä pakaralihakselle on? Vinkit jakoon!

Loppuun pieni mainos koskien isänpäivää!

Sit vielä loppuun idea isänpäiväksi, jonka ehtii hyvin vielä toteuttaa! INTERFLORAN kukkalähetys! Eikö olisikin mukava yllättää iskä kukkakimpulla! Käy katselee valikoima ja tee tilaus. :) Tästä valikoimaan! 

Pääkaupunkiseudulle ja muille isoimmille paikkakunnille toimitus onnistuu vielä 12.11., mutta osalle paikkakunnista tilaukset toimitetaan 11.11., joten tilaathan kukat ajoissa. Paikkakunnille, joille toimitukset onnistuvat myös 12.11., tilauksenteko on mahdollista verkkokaupassa 12.11. klo 10 asti.

Interfloralla on oma valikoimansa Isänpäivän varalle, käy kurkistaa vaihtoehdot!