VOIKO AVOCADOA SYÖDÄ JOS TARKOITUS ON LAIHTUA?

Monet välttelevät rasvoja, kun tarkoitus on pudottaa painoa. Jotenkin nykypäivänä ajatellaan herkästi, että kaikki rasva on pahasta, etenkin silloin kun yritetään päästä siitä rasvasta eroon, mitä omaan vartaloon on mahdollisesti kertynyt. Elimistö on kuitenkin siitä jännä systeemi, että se tarvitsee myös sitä rasvaa toimiakseen.  Etenkin niitä hyviä rasvoja, joita on esimerkiksi juuri avocado pullollaan. Ihmisen elimistö käyttää rasvoja esimerkiksi solujen rakennusaineena sekä hermoston ja hormonitoiminnan ylläpitoon. Tämän lisäksi hyvät rasvat, eli HDL laskee huonon rasvan, eli LDL:n, määrää elimistössä. Hyvä rasva, eli ns. pehmeä rasva on myös monen vitamiinin esiaste, joten rasvoja pitää syödä, vaikka yritetäänkin laihtua samanaikaisesti.

Vastaus otsikkoon on kyllä. Vaikka tarkoituksena on pudottaa painoa, voi huoletta käyttää ruokavaliossaan avocadoja. Keskikokoinen avocado sisältää noin 275 kcal, joka voi kuulostaa äkkiseltään paljolta, mutta kalorimäärää ei kannata säikähtää. Rasvahapot pitävät yleensä kylläisenä pidempään. Yhdessä avocadossa on noin 30 grammaa rasvaa, ja jos tarkoituksenasi on pudottaa painoa, suositellaan pysymään puolikkaassa avocadossa per päivä. Muutoin riittävän rasvan saannin vuoksi, kokonainen avocado on  hyvä vaihtoehto kerätä talteen tarpeelliset rasvat, etenkin jos on aktiivinen ja harrastaa liikuntaa edes jonkin verran.

Mielestäni on mielenkiintoista, miten aika ajoin eri ruoka-aineet joutuvat ns. kiellettyjen listalle. Jossain vaiheessa ehdottoman paha asia oli syödä hiilihydraatteja eli hiilareita. Kaupoissa oli hurja maitorahkan hamstraamisen kulttuuri, koska maitorahkasta löysi tien kevyempään oloon ja laihempaan olemukseen. Ihmiset taisi jopa ajatella, että ihan vain sitä maitorahkaa syömällä voisi laihtua muutaman kilon verran.

Kysehän on loppujen lopuksi siitä, että minkä verran syö, ei niinkään siitä, että mitä syö. Elimistön pitää saada eri ravintoaineita, oli päällä laihdutuskuuri tai ei. Ei kannata karsia ruokavaliosta pois ruoka-aineita, jos ne ei esimerkiksi selvästi osoitettuna aiheuta jotain hankalia oireita kuten vaikka ilmavaivoja ja turvotusta. Ihminen yleensä oppii lukemaan itseään ja sen vaikutusta omassa kehossa mitä syö. Joillekin maitotuotteet aiheuttavat erilaisia oireita, vaikka varsinaisesti mitään laktoosi-intoleranssia ei olisikaan. Jotkut taas saa hankalan olon leivän syönnistä. Ei niitä ruoka-aineita silloin kannata tieten tahtoen syödä.

Näin minä ohjaan myös esimerkiksi IBD potilaita. Ei heidänkään tarvitse karsia ruokavaliostaan ruoka-aineita pois, jos ne ei aiheuta mitään oireita. Tarkoitus on pystyä syömään kaikkea aivan normaalisti.

Mieluummin sopivassa suhteessa kaikkea kuin täysi rajoittaminen, vai mitä mieltä sinä olet?

Kuvat Unsplash