Etkö saa syödä dieetillä leipää – Kokeile puuroleipiä!

Kun  ruokamäärät ja osin aineksetkin on rajoitettuja, niin sitä tulee huomattua, että mielikuvitus tulee apuun tuonne keittiöön. Silloin kun olin kisadieetillä, keksin yksi aamu idean, että josko aamupuurosta saisi tehtyä jonkinlaista leipää. Muistan kuinka innoissani heräsin ja aloin kokeilemaan. Normaali määrä puurohiutaleita kulhoon ja joukkoon suolaa sekä aamupuuron kuuluva raejuusto. Sitten vaan aloin laittamaan tämän taikinan sekaan vähän kerrassaan vettä. Lopputulos oli niin lähellä leipää tai rieskaa kuin se nyt suinkin voi dieetillä olla. Olin itse todella tyytyväinen tuotoksiini ja söinkin niitä ilolla useampana aamuna.

Kiireiseen aamuun leipäset eivät sovellu, sillä niiden valmistamiseen paistamisineen menee noin 20 – 25 minuuttia, mutta vapaapäivän herkutteluun tai hitaaseen aamuun iltavuoropäivinä nämä soveltuu paremmin kuin hyvin. Jos haluat kokeilla puuroleipäsiä niin tässäpä ohje!

5 kappaletta puuroleipäsiä syntyy jos sinulla on:

n. 50-60g Kaurahiutaleita

100g-200g Raejuustoa

0,5dl – 1dl Vettä

Suolaa oman maun mukaan

Valmistusohje:

Laita uuni lämpenemään n. 200 asteeseen. Mittaa syvälle lautaselle tai kulhoon aamupuuroosi kuuluva hiutale määrä. Lisää joukkoon raejuusto ja suola ja sekoittele massaa. Lisää joukkoon vettä pienissä määrin ja tilsi huitaleita, että vesi imeytyy niihin. Jos sinulta lipsahtaa hiutaleiden joukkoon liikaa vettä, niin ei hätää, voit valuttaa ylimääräisen pois. Taikinan tulisi olla kosteaa mutta kiinteää.

Kun taikina on mielestäsi valmis lusikoi uunipellille 5 saman kokoista kökkärettä. Taputtele lusikalla kasat pyöreiksi. Mitä ohuempia leipiä teet, sitä rapeampia niistä tulee. Muista siistiä leipien reunat, muuten ne saattavat palaa uunissa. Anna leipästen olla uunissa keski-tai ylätasolla n. 15 minuuttia (kiertoilmauunissa hiukan vähemmän aikaa). Leipästen kypsyyden voi tarkistaa kääntämällä leipää ja jos pohja on vielä kostea ja pehmeä, voi leipä olla uunissa vielä tovin.

Kun leivät ovat valmiit voit viimeistellä leivät hieromalla valkosipulin halkaistua puolikasta leipiin tai nauttia leivät ihan sellaisenaan.  Leivät menee ihan täydellisesti leivän korvikkeena tai jos puuro itsessään alkaa tökkiä. Eikun kokeilemaan! Tulkaa kertomaan tuliko hyviä :)

Minkälainen työpaikkalounas sinulla on saatavilla?

Itse suosin todella paljon, etenkin siis aamuvuoroissa työpaikkaruokalasta saatavaa lounasta. Nyt kun en ole tarkkana siitä mitä syön on minun helppo mennä lounasravintolaan syömään. Tosin, vaikka noudattaisin ruokavaliota, on meidän lounasravintolassa erittäin hyvä erillinen salaattipöytä, josta on helppo tehdä hyvät ja terveelliset valinnat lounaaksi, hinta määräytyy annoksen painon mukaan.

Olen nyt kuvaillut muutamina päivinä omia aterioita työpaikalla ja nyt ajattelin esitellä päivittäisiä valintojani ruokailujen suhteen.

Otan välillä salaatin ja välillä tavallisen lounaan, riippuen siitä mitä on tarjolla.

Jauhelihakasvispullia, lisukkeena salaattia ja hiukan pastaa. Juomana piimä ja vichy ja yksi leipä
Kolme kaalikäärylettä ja salaattia. Oon niin onnellinen aina kun salaattipöydässä on erilaisia papuja tarjolla!

Kanakastiketta, riisiä ja salaattia + maito, vichy ja pari näkkäriä

 

Salaatti jossa on katkarapuja, fetaa, sipulia, pähkinöitä ja jotain riisin kaltaista :)
Joskus kun on pitkävuoro töissä, syön lounaan ruokalassa ja otan salaattilounaan illaksi mukaan salaattipöydästä.

Kun kasaan lounasta lautaselle otan ”lihaa” eli sitä pääruokaa enemmän. Hiilareita en ota ollenkaan jos tarjolla on esimerkiksi pelkkiä perunoita. Otan mieluummin hiilarit kasviksista, joten yleensä kasaan ylläolevan kaltaisen annoksen lautaselle.  Ruoan lisäksi otan yleensä viipaleen tai kaksi leipää.

Oon tosi tyytyväinen meidän sairaalan lounasravintolaan. Ruoat ovat hyviä ja salaattipöydästä löytää oikeasti jotain proteiiniakin.

Onko sinulla mahdollisuus valmiiseen pöytään vai kannatko eväitä mukana?