JAKSATKO LÄMMITELLÄ ENNEN TREENEJÄ?

*Sisältää mainoslinkkejä

Mulla on ollut jo pitkän aikaa tässä jälleen hyvä fiilis treenien suhteen. Treenit kulkee salilla ja oon nousujohteisesti saanut lisätä painoja eri liikkeisiin. Päätin esimerkiksi, että leveeseen kyykkyyn lisään viikoittain painoja. Joka viikko olenkin saanut lisätä tankoon painoja ja sarjatoistot on silti pysyneet siellä 10-12, eli kehitystä tulee.

Olen huomannut, että kunnon lämmittelyt saa mun kropan toimimaan entistäkin paremmin. Olen aina lämmitellyt ennen  salitreeniä. Teen aina juoksumatolla 10 minuuttia reipasta kävelyä. Tällä tavoin herättelen kroppaa. Hikeä ei ole tarkoitus ottaa pintaan vielä tässä vaiheessa. Ennen jalkatreeniä teen vielä venyttelyt ja joskus rullaan myös jalkoja kevyesti ennen jumppaa. Erityisen tärkeää itselleni on lonkankoukistajien venytykset. Yläkropan treeneissä samalla tavalla lämmittelyt on tärkeät. Kepillä jumppaan aina 5-10 minuuttia ja lisäksi pumppailen 2kg painoilla olkapäitä hiukan lämpimiksi ennen kuin siirryn varsinaisiin liikkeisiin.

Monilla helle ja kesän lämpö on syönyt treenitehoja. Itse oon päinvastoin ollut enemmän hereillä treeneissä. Kropan ollessa lämmin tuntuu treenitkin sujuvan paremmin. Sama homma on juoksun kanssa. Mitä lämpimämpi ilma, sitä paremmin juoksu rullaa. Kropan vaan pitää olla lämmin ennen treeniä. Kylmiltään se ei toimi samalla tavalla.

Onkin jännä seurata sivusta, miten monet miehet etenkin salille tullessaan lampsivat suoraan tekemään treeniään ilman mitään alkulämmittelyjä. Miten kroppa kestää tuon ja saako tällä tavoin kunnon tulosta tahkottua? Ilmeisesti saa.

Itse saan alkulämmittelyillä myös mielen valmisteltua tulevaan treeniin. Monesti ennen treeniä olo saattaa olla väsynyt ja nuutunut ja fiilis kaikkea muuta kuin valmis treeniin. Alkulämpöjen avulla kuitenkin kroppa heräilee tulevaan suoritukseen ja psyykkisestikin valmistaudun. Tekemisessä on tärkeää olla mukana myös mieli. Kunnolliset alkulämmittelyt parantavat suorituskykyä ja pienentävät loukkaantumisriskiä.

Alkulämmittelyjen jälkeen ennen varsinaista ekaa treeniliikettä teen tuon liikkeen ilman kummempia painoja. Tällä tavalla testaan kropan fiiliksen. Pystyn sanomaan heti vaikka ennen kyykkysarjaa, kokeillessani pelkästään tangolla, että miltä treeni tänään maistuu ja onko järkeäkään lähteä kokeilemaan isommilla painoilla. Tätä kun on tehnyt vuosia, niin sitä on oppinut tuntemaan oman kroppansa. Yleensä tosiaan jo alkulämmittelyissä sen tuntee, että millainen treeni on tulossa. Onko lihakset valmiina ja mieli mukana. Aina ei ole ja silloin on turha lähteä riuhtomaan vaan kropan voi päästää himppasen helpommalla.

Kuvien toppi täältä

Lämmitteletkö sinä aina ennen treenejä?