Jos et laihdu vaikka pitäisi, niin tiedätkö oikeasti paljonko syöt?

On ihan todella paljon ihmisiä jotka haluaisivat laihtua. He elävät treenaten ja omasta mielestään siististi syöden, välillä herkkuja sallien. Jostain syystä osa ihmisistä ei vaan laihdu. Osalla on ihan lääketieteelliset syyt sille miksi rasva ei pala ja se on ihan ok mutta sitten on heitä joilla kropan ja terveyden pitäisi olla ihan kunnossa mutta silti tulosta ei vaan tule.

Kalorit

Mä oon melko varma, että näissä tapauksissa ihmiset syövät tietämättään enemmän kuin kuluttavat. He syövät kaikenlaista ymmärtämättä sitä, miten paljon vaatii esimerkiksi polttaa kaksi suklaapisarakeksiä. Kaksi täytekeksiä vaatii nimittäin naiselta noin 17 minuutin reippaan kävelylenkin. Kuinka moni teistäkin napsii työpäivän mittaan kahvipöydässä keksin tai toisen? Kuinkas moni käy kävelemässä sitten töiden jälkeen?

Olen ihan sataprosenttisen varma, että monet naiset liioittelevat mielessään oman salitreenin aikana poltetut kalorit. Moni menee varmasti päivän aikana plus-miinus-nolla meiningillä, ei lihota mutta ei kyllä sitten laihdutakkaan ja siis periaatteessa sehän se on just se tavoite mutta ne kenellä on tavoitteena tiputella kiloja, niin heille tuo ei riitä. Tuolla systeemillä ei tulosta tule.

Sitkeässä on myös se myytti ihmisten mielessä, että syömättömyys laihduttaa. Eikä tähän ajattelutapaan sorru pelkästään nuoret vaan myös vanhemmat ihmiset. Ajatellaan, että jos ei syö niin eihän sitä voi lihoakaan, tai jos syö vaan yhden aterian päivässä niin eihän siinä mitenkään voi tulla liikaa rasvoja tai sokereita. Helposti voi. Jos syöt vaan yhden aterian päivässä niin helposti se menee siihen, että sitten ahmit ihan kaiken käsillä olevan suihin. Sitten on ähky ja sitten ei teekkään taas hetkeen mieli mitään. Syöty ruoka varastoituu elimistöön koska sun kroppa on saattanut oppia siihen, että kerran päivässä tulee ruokaa ja koska elimistö ei tiedä milloin se saa seuraavan kerran polttoainetta niin se varastoi kaiken saadun pahanpäivän varalle, eli rasvaksi sinne lantiolle tai reisiin.

Kalorit

Sen takia monissa laihdutusohjelmissa puhutaankin sen puolesta, että se oma aineenvaihdunta täytyy saada käyntiin ja sen saa käyntiin säännöllisillä ruokailuilla ja juomalla vettä tarpeeksi. Kun kroppa tietää, että ruokaa tulee säännöllisesti, sen ei tarvitse jemmata rasvaa pahanpäivän varalle.

Suurinosa ihmisistä ei tiedä omaa peruskulutusta, eli sitä mikä määrä kaloreita palaa vuorokaudessa ihan vaan elimistön toimintoihin vaikka makaisit sohvalla koko päivän. Laihduttamista on helpompi lähteä suunnittelemaan kun tietää suunnilleen sen peruskulutuksen. Kun peruskulutukseen lisätään liikunnan tuoma aktiivisuus ja sen avulla poltetut kalorit, tiedetään se kuinka paljon voi syödä vuorokaudessa ilman lihomista.

Kalorit

Miettikääpä miten helposti yksi suklaalevy tulee syötyä, tuleeko kalorit poltettua yhtä helposti. Suklaalevyn polttaminen vaatii VIISI TUNTIA REIPASTA KÄVELYÄ. Tai yksi isompi karkkipussi, painoa sen 400g eli ihan perinteinen viikonloppusäkki. Reipasta kävelyä kuusi tuntia ja 12 minuuttia päälle. Silloin tällöin syötynä moiset määrät ei elintapoja romuta, mutta kuinka moni vetää viikoittain tuollaisen setin, osa vielä useammin.

Kalorit

Siinä sykemittarin lukemat miehellä selkätreenin ja 20 minuutin juoksumatolla suoritetun kävelysession jälkeen. On siinä suunnilleen puolet suklaalevyn kaloreista, enää tarvitsee tehdä toinen vastaavanlainen treeni niin on suklaalevy kuitattu.

Tiedätkö sinä oman peruskulutuksen vuorokaudessa?

Kalorit