Minusta tulee valmentaja!

Oon jo pitkään pohtinut mielessäni, että mitäs nyt? Mihin suuntaan lähden kehittämään seuraavaksi osaamistani. Olen aina ollut kiinnostunut terveydestä, hyvinvoinnista ja ravinnosta. Kaikki mikä tähän kuuluu on ollut lähellä sydäntäni. Sairaanhoitajaopinnot ja työkokemus on tuonut mulle valtavasti osaamista myös tältä kantilta katsottuna. Ymmärrän todella hyvin yksilön vastuun omasta terveydestä ja ennaltaehkäisyn merkityksen. Jokaisen meidän päivittäiset valinnat vaikuttaa paljon siihen minkälainen tulevaisuus meillä mahdollisesti on edessä. Toki, kaikkea ei voi ehkäistä pelkästään liikkumalla tai kiinnittämällä huomiota ravintoon, geeneillä on myös oma lusikkansa sopassa. Paljon me kuitenkin voimme tehdä oman terveytemme edistämiseksi. Myös esimerkiksi niissä tilanteissa kun joku tauti on jo todettu.

Helmikuusta lähtien pääsen toteuttamaan yhtä haavetta kun pääsen jälleen vähän erikoistumaan. Tässä koulutuksessa pääsen syventämään osaamistani ja tietotaitojani liittyen terveyteen ja ennaltaehkäisyyn esimerkiksi elintapasairauksien syntymisen suhteen. Sairaanhoitajan ammattini on suuri valtti tässä tulevassa koulutuksessa. Tavallaan minulla on jo hyvä pohja tähän koulutukseen. Tiedän sairauksista, niiden synnystä ja myös niiden ehkäisystä.

”Koulutus antaa ajantasaisen ja näyttöön perustuvan ymmärryksen siitä, miten eri elintapasairauksiin voidaan tuloksekkaasti vaikuttaa liikunnan ja ravitsemuksen keinoin. Koulutuksen jälkeen ymmärrät, milloin ja minkälainen liikunta kussakin tapauksessa on vaikuttavinta ja turvallista. Saat riittävät perustiedot ja -taidot elintapaneuvonnan perusteista sekä eri elintapasairauksien diagnooseihin pohjautuvasta liikunta- ja ravitsemusneuvonnasta.”

Eikö kuulostakin ihan mun koulutukselle? Mä jotenkin heti löysin itseni tuosta tekstistä.

Mikä valmentaja minusta siis tulee?

Koulutus alkaa Helmikuussa ja kestää ensi kevään ajan. Koulutuksen jälkeen minä pystyn sanomaan itseäni terveysvalmentajaksi. Aloitan siis Trainer4You:n koulutuksen täällä Jyväskylässä.

Noora, Sairaanhoitaja, Terveysvalmentaja. Aika upeaa!

 

Koulutus on hyvin kattava sisällöltään. Lähijaksoja opinnoissa on neljänä viikonloppuna. Ensimmäisen lähijakson aiheena on liikuntafysiologia, liikunnan perusperiaatteet ja ohjelmointi. Toisen lähijakson aiheena on liikuntakelpoisuuden arviointi, yleisien elintapasairauksien etiologia ja patologia ja liikunta lääkkeenä. Kolmas lähijakso pitää sisällään Ravitsemuksen merkitys yleisien elintapasairauksien synnyssä, ehkäisyssä ja hoidossa & Käyttäytymisien muutoksen tukeminen ja neljäs lähijakso käsittelee Asennon ja liikkeen merkitystä tuki- ja liikuntaelinsairauksien ehkäisyssä ja hoidossa, yleisten elintapasairauksien vaikutusta asennon- ja liikkeenhallintaan. Opinnot on ensisijaisesti tarkoitettu henkilöille jotka ovat käyneet jo jonkin pohjakoulutuksen liittyen terveyteen ja hyvinvointiin. Terveysvalmennus koulutus voisi sopia esimerkiksi personal trainereille, liikuntaneuvojillle, liikunnanohjaajille, fysioterapeuteille, terveydenhoitajille, lähihoitajille, sairaanhoitajille, lääkäreille ja apteekkien henkilökunnalle. Ilmoittautuminen on vielä auki, eli jos tuntui, että tää vois olla myös sun juttu niin eiku vaan koulunpenkille mun kanssa sieltä! Siihen liittyen minulla on tarjous teille. Terveysvalmentajakoulutuksen saa nyt mun kautta todella hyvään tarjoushintaan; 1390e (norm. 1590e). Ottakaa suoraan yhteyttä Trainer4You:n Nina Hahtalaan ([email protected]) ja kertokaa, että olisitte tulossa tähän koulutukseen ja, että luitte tarjouksesta mun blogista. :)

Lisää koulutuksesta voit käydä lukemassa täältä!

Minä näen jo silmissäni ne mahdollisuudet miten työssäni voin tätä uutta osaamistani sitten hyödyntää. Onpa haaveissa joskus ottaa ehkä jopa omia asiakkaita. Mikään ei ole palkitsevampaa kuin auttaa ihmistä toteuttamaan omia tavoitteitaan!

OON NIIN INNOISSANI, ETTÄ ETTE USKO!

Käyn salilla koska haluan näyttää hyvälle!

En tiedä onko nykypäivänä enää ok sanoa näin ja vieläpä ääneen. Kauhean ulkonäkökeskeistä vai mitä? Ulkonäkökeskeisyys on out. Olen aina ollut sitä mieltä, että liikunta ja urheilu nostaa itsetuntoa. Itsetunto nousee monesti jo ihan siitä fiiliksestä kun puet treenivaatteet päälle ja lähdet salille. Salin jälkeen lihakset on napakat ja paikat ei hölsky samalla tavalla kuin jos et treenaisi.

Se fiilis minkä hyvä treeni saa aikaiseksi tekee ihmeitä sun itsetunnolle. Uskon, että kaikki voi samaistua tähän. Arjen pienet murheet ja vastoinkäymiset ei tunnu yhtään niin suurille. Lisäksi sulla on hyvä fiilis itsestä, että hitto, mä tein sen! Tää tunne tulee varmasti osittain endorfiineista ja toi tunne ei kestä jollet treenaa ja liiku säännöllisesti.

Itselläni on nyt käynyt treenien kanssa silleen, että epäsäännöllisen treenauksen olen saanut käännettyä säännölliseksi. Käyn nyt salilla 3-4 kertaa viikossa. Salille lähteminen, siis kotona voi olla hiukan nihkeää, kun yleensä töitten jälkeen olen jonkin verran väsynyt. Kuitenkin olen tehnyt sen päätöksen jo mielessäni, että sinne salille lähden. Piste.

Muistelen usein mielessäni tuota hyvää oloa, jos on hankala saada itseään liikkeelle. Se auttaa ainakin mulla. Koskaan en ole yhtäkään treeniä katunut. Kerran muistan lähteneeni kesken treenin pois, koska treeni ei vaan kulkenut ja kaikki tuntui paskalle, mutta se on aika vähän jos miettii, että mäkin olen käynyt salilla jo useamman vuoden.

Pitkään jatkuneet epäsäännölliset treenit oli vieneet tehot mun kropasta. Nyt kun olen palaillut säännölliseen treenaukseen ( viis kiloa veks dieetti toimi oikein loistavasti tässä tarkoituksessa), olen pikkuhiljaa saanut kasvatettua tehoja salilla. Ensimmäiset treenikerrat salilla oli ihan hirveetä. Siis ne treenikerrat kun aloin jälleen käymään säännöllisesti tässä syksyn aikana. Kaikki liikkeet tuntui kauhealle ja voimia ei ollut. Sykkeet oli pilvissä ja heikotti. Silti vaan tein treenin. Tiesin, että siitä se kroppa tottuu taas. Nyt sitten eilen huomasin, että kroppa jaksaa jo ihan hyvin ja olen voinut tehdä jo paljon sellaisia liikkeitä mitä alkuvaiheessa en todellakaan olisi alkanut tekemään. Ei siis sillä ettenkö olisi oikeasti pystynyt tekemään, vaan siksi ettei salista olisi jäänyt paska maku suuhun. Kyykyt on esimerkki näistä liikkeistä. Sitä tietää mihin on joskus pystynyt ja alkuvaiheessa olisi kuitenkin tullut vertailtua itseänsä entiseen kyykky-minään. Nyt kuitenkin eilen uskaltauduin tangon alle ja ihan hyvälle leveät kyykyt tuntui :) Sumo-maastavetoakin olen jo hyvillä painoilla jaksanut tehdä. Näistä pienistä onnistumisista tulee hiton hyvä fiilis ja sen myötä sitä haluaa vaan lisää. Haluaa tuntea, että kroppa kehittyy ja kunto kasvaa. Nälkä kasvaa ns. syödessä.

Mua ei yhtään hävetä sanoa, että liikun osittain siksi, että näyttäisin hyvälle. Liikunta saa mun kropan voimaan hyvin ja kun mä voin hyvin, niin se näkyy myös ulospäin. Se näkyy hymynä mun kasvoilla ja kivuttomana kroppana. Liikunta on lääke ja sen minä allekirjoitan. Monet pääsisi eroon monista pienistä ja harmittomista polvikolotuksista, selkäkivuista yms jos vaan rasittaisivat kroppaansa. Meidän ruumiit kaipaa työtä. Ei meidän kroppaa ole tehty istumista varten. Nyt kun olen ollut tuolla poliklinikalla töissä muutaman viikon olen huomannut sen, että siellä etenkään ei tarvitse sitä omaa kroppaansa käyttää. Ainut liike mitä saa päivän aikana on se, että kävelet kahvihuoneeseen tai vessaan näin kärjistetysti. Mä olen koko ajan ollut varma, että saan veritulpan jalkaani siitä istumisesta ja aktiivisesti heiluttelenkin varpaita, nilkkoja ja jalkoja ylipäänsä kun istun sen 7-8 tunnin ajan.

Tosiaan, terveydelliset edut liikunnassa on suuret, kun mukaan otetaan itsetuntoa nostattava vaikutus, en ymmärrä miten jotkut jättää liikkumatta?! Jos liikunnan aloittaa ihan tyhjästä, liikkuminen tuntuu varmasti ihan paskalle. Sama paskafiilis oli tosiaan itsellänikin kun nyt aloitin säännölliset treenit, vaikka tyhjästä en aloittanutkaan. Salille piti mennä puoliväkisin. Menee kauan ( ei aina välttämättä ) ennen kuin saa ne ensimmäiset endorfiini huurut treenin jälkeen, jos niitä ei ole koskaan aikaisemmin saanut. Kuitenkaan mikään muu asia ei tuo mulle samanlaista hyvän olon tunnetta kuin hyvä treeni. Hyvä treeni vaatii sen, että sä teet kunnolla ja pyrit ottamaan kaiken irti siitä sun kropasta.

Rakastan mun kroppaa koska se pystyy tekemään salilla hienoja asioita. Työtä se vaatii ja aikaa, että kehityksen huomaa, mutta mulla on aikaa!

Pystytkö sä sanomaan, että rakastat sun vartaloasi?