Millä tuotteilla elvytin kärsineen tukkani?

Muistanette varmaan, että mun tukalle kävi ohraisesti tuossa muutama viikko takaperin. Tästä ja Tästä voit lukea jutun taustat. Tilanne on nyt edennyt siihen pisteeseen, että tukka alkaa pikku hiljaa elpyä kokemastaan. Sain yhteydenoton eräältä kampaajalta tämän katastrofin jälkimainingeissa. Kävin keskustelemassa hiuksistani hänen liikkeellä ja mietimme yhdessä miten lähtisimme tukkaa elvyttämään ja mitä tälle reuhkalle ylipäänsä uskaltaa alkaa tekemään ja missä vaiheessa.

Löytyi eräs sarja joka olisi omiaan minun käsitellylle ja kuluneelle hiukselle. Tuo sarja on Kérastasen kaikkein hoitavin tuoteperhe. Sain testattavaksi kaikki neljä tuotetta jotka lupaavat auttaa elvyttämään vaurioitunutta hiustani. Alkuun mietittiin, että tämän sarjan shampoo saattaa olla jopa liian hoitava minun hiukselleni ja se olisi saattanut alkaa kääntämään hiukseni rasvaiseksi. Kampaajani muistutti, että shampoo on tarkoitettu hiuspohjan puhdistamiseen ja shampoo pitäisikin valita aina juuri hiuspohjan kunnon mukaan, ei hiuksen kunnon mukaan. Herkästi rasvoittuvalle hiuspohjalle pitää valita oikeasti hyvin pesevä tuote ja hoitoaineella sitten hoitaa kosteutus latvoille. Jos myös hiuspohja on kuiva, silloin ei kannata käyttää liian pesevää shampoota. Tämä jää kuulema usein unholaan monilla, ja voinpa sanoa, että en ole itsekään tuota asiaa sen ihmeemmin miettinyt. Ajattelen kaikki valitsemani tuotteet aina hiuksen kunnon mukaisesti. Onneksi kuitenkin edes hiuspohjani on kunnossa.

Sain siis testattavaksi Kérastasen Resistance Therapiste sarjan. Tähän kuuluu esihoitoaine, joka laitetaan märkään hiukseen ennen pesua. Tätä ei tarvitse käyttää kuitenkaan joka pesulla. Tämän lisäksi sain shampoon, hoitonaamion sekä hiuksiin jätettävän seerumin. Nämä tuotteet valittiin sen takia juuri mun tukalle, koska nämä on tarkoitettu erittäin hauraille ja herkistyneille hiuksille, eli hiuksille, joihin on tehty paljon kemiallisia käsittelyitä kuten värjäyksiä, permistä, tai esimerkiksi  jatkuvaa suoristusraudan käyttöä jne. Vaihtoehtoisesti nämä sopivat myös todella ohuille ja kuiville hiuksille, jotka ovat rakenteeltaan jo kuivat ja hauraat.

Kun hiuksia käsitellään paljon, hiuksen rakenne murtuu jolloin hiukseen usein ilmestyy näkyviä murtumisen merkkejä kuten pörrröisyyttä ja epätasainen hiuksen pinta, paljon eri pituisia hiuksia, kaksihaaraisia ja katkeilevia hiuksia. Hiukset voivat lisäksi tuntua karheilta, hius takkuuntuu sekä on vaikea harjata. Eli vielä tarkemmin; kun hiusta käsitellään paljon se vaurioituu jolloin hiusten suomujen reunat nousee irti pinnastaan ja hiukseen muodostuu aukkoja. Tästä johtuu hiuksen huokoisuus eli epätasaisuus ja tämän takia hiukset muuttuvat kiillottomiksi (eli hiuksen pinta ei heijasta valoa tasaisesti). Hiukseni olivat juuri tällaiset.

Tähän voidaan vaikuttaa siten, että valitaan tuotteita suomukerroksen aukkoja täyttävillä tai hiuksen pinnalle kalvoa muodostavilla hoito-ja muotoilutuotteilla.  Ne tasoittavat hiuksen sähköistä varausta ja tuovat hiukseen kosteutta. Näin saadaan nousseet suomut  ns. hiuksen myötäisiksi ja hius elävän ja terveen näköiseksi.

Pakko sanoa, että aikamoista rakettitiedettä tuntuu hiusten hoitaminenkin olevan, mutta taas toisaalta hyvin yksinkertaista kun näitä asioita miettii.

No kuinkas hiukseni voi?

Olen siis pari kolme viikkoa nyt käyttänyt säännöllisesti aina hiusten pesun yhteydessä näitä tuotteita. Olen jättänyt kaikki muut tuotteet syrjään, jotta näen onko näillä tuotteilla mitään vaikutusta minun hiukseeni. Ensimmäisen viikon aikana tein sellaisen havainnon, että aivan kuin hiukseni vain kuivuisivat entisestään. Hius oli karhea pesun jälkeen sekä märkänä, että kuivana. Muistan maininneeni tuosta huomiosta myös miehelleni. Ajattelin kuitenkin sitkeästi käyttää näitä tuotteita, kävi miten kävi.

Toisella viikolla aloin huomaamaan, että aamuisin tukkani ei ole aivan niin pörhöinen ja karhea kuin mitä se normaalisti on ollut. Minun hiusten hoitorutiinit ovat hyvin yksinkertaiset. Esimerkiksi menen yleensä aina nukkumaan kostealla tukalla ja hyvin harvoin käytän hiukseeni edes suoristusrautaa. Voitte kuvitella miten räjähtänyt se aina aamuisin on ollut. Nyt kuitenkin täysräjähdystä ei yön aikana ole enää tullut. Kaiken lisäksi hius tuntuu kädessäni terveelle. Ainoastaan latvassa on sellainen 2-3cm minkä tunnen olevan edelleen karhea, eli se on varmaan sellaista täysin kuollutta hiusta joka joutaisi leikata pois.

Nyt sitten tänään kävin ottamassa täydennyshoitona Hiussalonki Ykkösillä Kérastasen hoitavan käsittelyn hiuksiini. Jos äskeinen kertomukseni hiuksista ja sen hoitamisesta kuulosti tieteelle, niin nyt käytössä oli kemistin putket, ainekset ja kaikki :D

Tuolta eri putkista valitaan se oikea tuote juuri sinun hiuksiisi. Eri putkissa on eri vaikuttavat aineet. On kosteuttavaa, korjaavampaa ja kiillonlisääjää yms. Mulle valittiin sitä samaa, mitä käytän kotonakin. Mun on turha lisätä tähän kuvia mun hiuksista koska se muutos tapahtuu tuolla syvemmällä hiuksissa. Voin kuitenkin sanoa, että hius tuntuu nyt tosi hyvälle.

Näillä mennään siis mun tukan kanssa. Ei mitään sävyä korjaavia hopeatuotteita, ei Pearleja. Ainoastaan hiusta korjaavia tuotteita. Sitten pikkuhiljaa aletaan raidoittamaan tätä tukkaa! Ah, ihanaa!

Kampaajani oli niin ihana, että hän päätti ilahduttaa teitäkin. Eli Hiussalonki Ykkösiltä Jyväskylästä saat nyt kaikki Kérastase merkin tuotteet ja hoidot -10%. Mainitset vaan blogini (Mansikkapilvi) nimen ja alennus on sun!

Tuliko sinulle tässä uutta tietoa hiuksista tai niiden hoitamisesta?

Erilaista asiakaspalvelua

Olen itse ollut aina sellaisessa työpaikassa töissä jossa ammattina on enemmän tai vähemmän asiakaspalvelua. Tiedän sen, esimerkiksi myyjän roolissa, että aina se asiakas ei todellakaan ole oikeassa. Siltikin sun tehtävänä asiakaspalvelijana, eli vaikka myyjänä on tehdä siten, että asiakkaalle jää fiilis, että hän oli oikeassa ja mieli jää hyväksi. Se olisi sitä hyvää asiakaspalvelua. Joskus tai aika useinkin edellisissä ammateissani mulla oli fiilis, että ai vitsi kun vois sanoa suoraan tuollekin asiakkaalle, että miten ne asiat on. Mutta ei. Se ei ole sun tehtävä, etkä sä sano yhtään mitään vaan pidät mölyt mahassa. Sä nyökkäilet, pahoittelet tilannetta ja kysyt asiakkaalta mitä voit tehdä asian hyväksi, että asia menisi oikein tai edes vähän paremmin.

Entisen loppu on uuden alku ja erilaista asiakaspalvelua

Olen aina ollut hyvin tarkka mun hiuksista. Ne ei ehkä ole ne täydellisimmät hiukset mitä maa päällään kantaa, mutta ne on täydellisimmät minulle ja hyvin suuri osa minua. Sen takia olenkin tarkka siitä kampaajasta joka hiuksiani värjää tai laittaa. On tärkeää olla samalla aaltopituudella ja tiedostaa se, minkälaista tukkaa esimerkiksi mä haluan. Sen takia kun löydän hyvän, en sitä hevillä vaihda.

Nyt kuitenkin asia on saatu päätökseen sen kampaamon kanssa joka tukkani ”pilasi”. Sain vihdoin yhteyden kampaajaan joka tukkani värjäsi. Syy miksi en saanut vastausta sähköposteihini oli se, että he eivät muistaneet yrityksensä sähköpostiosoitteen salasanaa. Noh, se ei ole minun eli asiakkaan ongelma. Jos liikkeen sivuilla on yhteystietojen kohdalla sähköpostiosoite, niin tällöin mä oletan sen olevan toimiva.

Kampaaja otti minuun yhteyttä facebookissa, koska oli lukenut blogikirjoitukseni, tai joku hänelle oli siitä ilmeisesti vinkannut. Sovittiin, että hän korvaa yhden kampaamokäynnin missä ehdin käydä heti tapahtuneen jälkeen ja antaa minulle jotain tuotteita hyvitykseksi. Hän vielä lisäsi, että kävisin liikkeellä, että hänen työkaverinsa voisi tsekata mun hiukset. Olin, että ok. Tulen käymään.

Kun menin käymään kampaamossa, tämä kampaajani oli töissä. Hän oli juuri rahastamassa edellistä asiakastaan. Hän ohjasi mut istumaan ja odottamaan. Hän kävi vinkkaamassa työkavereilleen, että tulin ja tämän jälkeen pääsin selvittämään asiaa kasvotusten hänen työkavereiden kanssa mutta en itse tämän kampaajan kanssa joka käsitteli hiukseni!!! MITÄÄÄ?

Vaikeat asiaa pitää pystyä kohtaamaan

Eikö kampaajalla, joka on vielä tämän liikkeen omistaja, ole pokkaa selvittää asioita kasvotusten asiakkaansa kanssa? Nämä kaksi muuta kampaajaa sanoivat alkuun, että me ollaan tässä sen takia, että tää homma loppuu tähän. He myös sanoivat saman tien, aiemmin hiustani näkemättä, että sun tukassa on selkeästi metallia, se on vihreä. Olin, että ok. Vastasin, että eikö kampaajan tulisi sitten tiedostaa värjäyksen riskit ja tehdä valinnat sen mukaan? Sanoin lisäksi, että kukaan ei ole ollut missään vaiheessa pahoillaan. Kampaajani toki laittoi facebook viestissään päivien päästä tapahtuneesta, että on pahoillaan ja, että hänelle on tärkeää tehdä kivoja värejä. Missä oli välitön pahoittelu kun tilanne huomattiin?

Keskustelun sävy oli minä vs. nämä kaksi tuntematonta kampaajaa. Sanoinkin suoraan, että tässä keskustelussa tuntuu nyt olevan ihmeellinen sävy. Ihan kuin mua vastaan hyökättäisiin. Eihän he tietenkään sitä ymmärtäneet mutta tällainen olo minulle asiakkaana tuli. Mun piti puolustella itseäni ja tukkaani jälleen kerran. Sain vaan kuulla läksytystä siitä, että tapahtunut oli mun tukan vika, koska siinä oli metallia.

Tilanne oli niin uskomaton ettei tosikaan. Jossain vaiheessa en vain enää jaksanut kuunnella ja sanoin, että minun pitää nyt lähteä jatkamaan matkaa.

Ei hitsi, asioita ei vaan todellakaan hoideta tuolla tavoin.

Asiat voi hoitaa toisellakin tapaa

Hiuspostaukseni ovat saaneet laajaa näkyvyyttä ja kommentointia. Minuun otti yhteyttä toinen kampaaja Jyväskylästä ja hän oli todella pahoillaan tapahtuneesta. Se vaikutti vilpittömältä. Sain hyvää asiakaspalvelua vaikken ollut edes heidän asiakas. Kampaaja pyysi mua käymään heidän liikkeellä, että näkisivät mikä tukkani tilanne oli ja, että olisiko heillä mahdollisesti jotain mitä voisivat tarjota hiuksilleni.

Tämä oli jo asiakaspalvelua ja tämä oli aivan eri luokkaa kuin mitä edeltäjässään. Menin liikkeelle ja me istuttiin alas. Keskusteltiin mun hiuksista ja hiuksista ylipäänsä. Käytiin läpi tapahtunutta ja mietittiin mitä tukalleni voisi tehdä. Näytin heille kuvia siitä vaaleasta mitä haluaisin oman tukkani olevan. Kanssakäyminen oli kiireetöntä ja selkeästi välittävää ja kiinnostunutta.

Vaaleat hiukset osaavat olla oikukkaat

Vaaleat hiukset ovat hankalat varmasti ammattilaisellekin. Hiusta ja sen käyttäytymistä pitää ymmärtää, että sitä osaa käsitellä. Hius pitää myös tuntea. Siihen auttaa se, että sama kampaaja saa käsitellä hiusta ja oppii tätä kautta tuntemaan hiuksen ja sen käyttäytymisen. Jos joku värjäys tai toimenpide on riski hiukselle, tulisi ammattilaisen pystyä se sanomaan asiakkaalle, eikä vaan värjätä koska asiakas niin haluaa. Se on sitä ammattitaitoa.

Keskustelu tän kampaajan kanssa oli hyvin mutkatonta. Hän sanoi mielipiteensä ja mä sain sanoa omani. Mun hiushaaveet vaaleasta tukasta eivät ole liian epärealistiset ja jossain vaiheessa tukkani on jälleen vaalea. Kampaaja esitteli erilaisia tuotteita, jotka sopisivat juuri mun hiuksille. Lähtiessäni sainkin mukaani hyvälaatuisen tuotesarjan jota nyt käytän tehokuurina käsiteltyyn hiukseeni. Hiusta aletaan askel askeleelta elvyttämään ja sitten jossain vaiheessa kääntämään vaaleaksi. Lupaan kirjoitella tästä projektista blogiini, sillä uskon monien blondien kärsivän kuivista ja elottomista hiuksista vaikka hiukselle ei olisi käynytkään samalla tavalla kuin mitä mun hiukselle kävi, eli täystuhoa :D

Hiusta pitää kuitenkin hoitaa myös sen lisäksi, että sitä leikataan ja värjätään. Tästä kuitenkin tosiaan lisää sitä mukaa kun huomaan tuloksia omissa hiuksissani. Lupaan jatkaa rehellistä ja suoraa tyyliäni. Mielestäni ei ole mitään järkeä jakaa kokemuksia jostain asiasta jos ei ole rehellinen vaan kehuu tuotteita vain sen vuoksi, että joku muu siitä hyötyisi.

Mitä mieltä te olette?