EI RIITÄ, ETTÄ SYÖ TERVEELLISESTI

Säästöliekki, mikä ihmeen säästöliekki ja kenelle se voi tulla? Paljon hehkutan täällä blogissa sitä, että muistakaa syödä terveellisesti ja kaikkia tärkeitä ravintoaineita blaa blaa blaa. Joo se on tärkeää, en kiellä sitä. Sen kuitenkin voi tehdä aivan väärin (ylläripylläri, ettei mikään olisi helppoa). Voi syödä tosi tosi terveellisesti tai lähinnä syöden terveellisiä ruoka-aineita, mutta silti elimistö voi olla jumissa. Säästöliekki-ilmiö on tuttu etenkin heillä kenellä on tavoitteena reilumpi painonpudotus.

Usein kuulee miten naiset etenkin tuskailee sen kanssa, että kun ei syö herkkuja eikä mitään muutakaan ylimääräistä. Lisäksi liikutaan aktiivisesti eikä maata sohvalla ja silti ei mitään myönteistä muutosta kropassa tapahdu. Korkeintaan paino hilautuu sata grammaa kerrallaan ylöspäin. Joskus voi kyse olla siitä, että kroppa on mennyt säästöliekille. Usein näin käy kun mennään pitkään vajailla kaloreilla siihen omaan kulutukseen nähden. Elimistö alkaa säästöliekillä ottamaan kaiken mahdollisen säästöön, eli jemmaan sinne kroppaan, että se ”selviää nälänhädästä”.

Elimistön yrityksestä säästää energiaa kertovat rajun laihtumisen oireet: palelu, ummetus, sydämen sykkeen lasku, lihasvoimien puute ja väsymys. Säästöliekki siis tarkoittaa konkreettisesti sitä, että elimistö pyrkii säästämään. Kaikki toiminnot hidastuu, vatsan toiminnasta lähtien ja perusaineenvaihdunta, eli se kuinka paljon kulutat ihan vain olemalla pienenee normaalista. Elimistö toimii vähemmällä kulutuksella. Säästöliekki voi tulla vaikka vasta vuoden jälkeen siitä kun on alkanut syömään tarkemmin. Joskus se voi tulla nopeamminkin.

Elimistön toiminnan kannalta on hirmuisen tärkeää, että syödään riittävästi. Sehän se onkin vaikeaa. Miten syödä riittävästi sillä tavalla, ettei syö liikaa tai liian vähän. Meidän pitäisi oppia syömään sen verran kuin meillä jokaisella on tarve. Pitäisi oppia tunnistamaan se määrä ravintoa, jolloin on hyvä ja energinen olo. Jos haluaa dieetata miinuskaloreilla, on tärkeää säännöllisesti pitää niin sanottuja herkkupäiviä, jolloin antaa itselleen luvan syödä vapaasti sitä mitä tekee mieli. Kroppa hyrisee onnessaan kun se ymmärtää, että sille tarjoillaan aika ajoin vähän isompia kalorimääriä. Tosin, jos olet ollut jo pitkään säästöliekillä, yksi herkuttelupäivä ei vielä tee aineenvaihdunnalle ihmeitä. Se kerää vain kaiken energian itseensä. Jos takana on pidempi dieettijakso, kannattaa kokeilla olla vähän aikaa ilman dieettaamista. Se on varmasti vaikeaa, sillä aivot on ajettu siihen tilaan, että pitää syödä vähemmän kuin kuluttaa. Dieettimoodista on varmasti vaikea päästä irti, mutta se kannattaa. Kunhan saat aineenvaihdunnan taas käyntiin olo paranee kaikinpuolin.

Eli vaikka laihduttaisit sun pitää syödä riittävästi. Liian pitkään, liian pienillä kaloreilla et saa kuin kroppasi jumiin ja energiatasot alas. Se tuskin on kenenkään tavoite.

kuva

NYT SE STARTTASI!

Nimittäin 10 viikon Bikini Challenge! Uskomatonta, mutta näin päätin. Viis kiloa veks dieetti oli hyvä alkusysäys minulle kohti parempaa elämänrytmiä niin syömisen kuin liikunnan osalta joten päätin jatkaa samaa rataa. Tänä aamuna otin aloituskuvat ja ai että ne osaa järkyttää. Noh, tästä ei ole kuin suunta ylöspäin eli alaspäin (painon suhteen). Mä painan tällä hetkellä 70-71kg ja olen 169cm pitkä. Tavoitteena mulla olisi päästä 65kg. Ultimaattinen tavoite olisi 64kg mutta saa nähdä mihin rahkeet riittää.

Aamu starttasi siis tutusti puurolla ja raejuustolla ja isolla kupilla kahvia <3 Mä tuun laittaa blogiin aina viikoittain yhteenvetoja kuvien kera tästä projektista. Nyt en vielä laita aloituskuvia, koska ei ole mitään mihin niitä verrata. Pakko saada ensiksi uudet kuvat joissa näkee jo jotain tapahtuneen kropassa :D

Tämä viikko on kaikenlaista touhua täynnä. Tänään menen kampaajalle ottamaan elämäni ensimmäiset hiustenpidennykset. JEP! Koskaan aikasemmin mun ei ole tarvinnut edes miettiä vastaavia juttuja, mutta nyt tän hiuskatastrofin jälkeen en ole osannut tottua tähän ”lyhyempään” hiusmalliin joten jotain oli keksittävä. Lisäksi mun tukka on ohentunut ihan valtavasti. Tukka ei tunnu yhtään omalle. Väriä olen saanut hiukan vaalennettua siitä villasukasta joka se oli alkuun, että sen suhteen ei just nyt akuutisti ole ongelmaa mut muuten on. Tukka on vaan ihan valtavan tärkeä juttu mulle ja uskon, että monille muillekin. Ennen tuskailin tukkani kanssa, että miten sen saa aina käärittyä nutturalle piiloon kun sitä oli niin paljon ja pääasiassa pidin tukkaa aina kiinni, koska se oli silmillä jos tuuli tai huulikiillossa kiinni. Sitä osaa arvostaa jotain vasta kun sen menettää. Näköjään koskee myös tukkaa. Suurin ongelma tässä oli varmaan se, että mä en halunnut hiuksiini mitään näin radikaalia muutosta vaan jouduin ottamaan vastaan sen mitä tapahtui. Eri asia on päättää, että leikkaa tukkansa lyhyeksi tai, että päättää värjätä eri väriseksi. Sillon se on oma päätös, nyt ei ollut.

Mut joo, jatkeista tulee oma postauksensa tällä viikolla. Mua jännittää sikana, että miten osaan olla niitten kanssa ja miten luotan siihen, että ne pysyy päässä?! IIIK!

Ja lisää IIIIIKSEJÄ! Kolmas hullutus mitä lähden kokeilemaan on sokerointi. Oon kertaalleen käynyt säärien sokeroinnissa joskus vuosia sitten, mutta tää sokeroija ei varmaankaan ollut kovin ammattitaitoinen, sillä sokeri tarttui mun ihoon vaan pääsääntöisesti kiinni, eikä se karvojen kiskominen meinannut onnistua juuri ollenkaan. En oo sit sen huonon kokemuksen jälkeen testannut tätä, mut nyt lähden kokeilemaan uudelleen torstaina. Nyt mulla onkin siis säärikarvojen kasvattaluprojekti menossa :D Todella seksikästä ja naisellista :D

Onko blogin lukijoissa muita Bikini Challengeen osallistuvia?

Aurinkoa sun viikkoosi <3