Mä myönnän, mun kunto on ihan paska!

Crossfitissä ollaan päästy repimään keuhkoja ihan todenteolla irti. Kokeiltiin tässä yhdellä tunnilla soutulaitetta ja päästiin sitten irrottelemaan sillä. Kokeiltiin soutaa 500 metriä niin nopeasti kuin suinkin vain mahdollista, eli kyse oli Minä vs. Soutulaite. Itse en ole varmaan koskaan aiemmin käyttänyt soutulaitetta, mutta melko nopeasti sain siihen tuntuman.

Koska kyse oli soutaa nopeasti, pyrkien pitämään tekniikka kuitenkin kasassa, oli mun taktiikkana lähteä soutamaan alkuun ihan täysillä. Näin jälkikäteen mietin, että jos olisin lähtenyt vaikka 80%:n tehoilla liikkeelle olisinko jaksanut loppuun saakka paremmin. Nimittäin ekan sadan metrin jälkeen tajusin, että voimat loppuu niin kesken ennen kuin olen maalissa. Kun oli soudettu 250 metriä, olin varma etten selviä loppuun ja tekniikka oli aivan levinnyt, kun en vaan jaksanut! Kun matkaa oli 100 metriä jäljellä olin varma, että en enää liikkunut soutulaitteen penkissä ollenkaan vaikka kuinka siinä olevinaan nytkytin ees taas.  Metrit väheni todella hitaasti tai sille se ainakin tuntui.

Selvisin kuin selvisinkin loppuun saakka! Ajaksi tuli 2:01. Sinänsä ihan ok aika koska kuvittelin kesken soudun, että en pääse edes loppuun, koska hapotti niin paljon jo niin alkuvaiheessa ja kaiken lisäksi taustalla oli neljän päivän sairasloma kauhean yskän vuoksi, eli keuhkot oli jo valmiiksi riekaleina. Voitte varmaan kuvitella miten riekaleina ne oli tuollaisen rääkin jälkeen :D Hhahaha! Mutta kuten sanoin, SELVISIN! Ajan otin muistiin, että voin sitten joskus PAREMPI KUNTOISENA kokeilla lyödä tuota ekaa aikaani. Nyt sitten tarvitsee enää olla parempi kuntoinen.

Eilen kävin illasta salilla ja ajattelin jos kokeilisin vähän soutaa. Ei se ainakaan pahaa tekisi. Valitsin 1000 metriä mittariin ja sitä lähdin siis soutamaan. En lähtenyt todellakaan vetämään täysillä alusta saakka, vaan yritin valita tasaisen tahdin, jonka pystyisin pitämään mahdollisimman pitkään päällä. 1000metrin ajaksi sain 4:23. Soudun jälkeen en ollut aivan nääntynyt, vaikka toki keuhkoissa tuntuikin.

Tuossa mulla nyt on ajat joita voin lähteä tässä pikkuhiljaa sitten parantamaan. Toki vauhdin lisäys ei ole se pääasia, vaan se, että myös tekniikka säilyisi läpi soudun. Tykkään crossfitistä edelleen ihan tosi paljon ja odotan jo niitä treenejä, mitä pääsisi vetämään tämän peruskurssin jälkeen. Tää on niin mun laji!

Jes!

Ps. Opin hyppäämään hyppynarulla tuplahypyn, eli douple under. Tässä liikkeessä hyppynaru menee yhden hypyn aikana jalkojen alta kaksi kertaa. On muuten aivoja ja koko kehoa rasittava liike. Niin ja pohkeet menee sitten ekojen treenien jälkeen aika jumiin :D Ainakin allekirjoittaneella meni.

CROSSFIT!

Aiiiivan mahtavaa! Crossfit on alkanut. Nyt takana on jo kahdet treenit. Ai että! Voiko ihminen olla enempää innoissaan jostakin?! Ajattelin nyt jakaa vähän tuntemuksiani tästä lajista näin parin treenikerran perusteella. Alkuun tämä laji on varmasti, ainakin tämän peruskurssin osalta, tekniikan harjoittelua pääosin mutta tiedän jo nyt, että tulen tykkäämään tästä touhusta :)

crossfit

Salille mennessä ekaa kertaa katselin vaan siellä muita naistreenaajia, jotka vetivät siellä parhaillaan omaa treeniään. Oli kovakuntoisen näköistä sakkia siellä! :) Ja se jos mikä nostaa omaa motivaatiota. Mulla on myös instagramissa useampi crossfitin harrastaja seurannassa, ja ne niiden kropat <3 Voi vaan miettiä, että ehkä minäkin joskus. Ja vaikka en ikinä, niin silti saan ajatella, että ehkä minäkin joskus :)

Crossfit on pullollaan vaikka minkälaisia termejä. On WOD:ia, AMRAMP:ia ja sitten kaikki liikkeet on vielä lyhennelty englannista hienosti ja tällainen keltanokka ei niitä ehkä ihan heti sisäistä. Tässä mun mielestä yleisimmät termit, mihin nyt olen tuolla salilla törmännyt:

  • AMRAP: As Many Rounds as Possible – Niin monta kierrosta kuin mahdollista annettuun aikaan
  • MetCon: Metabolic Conditioning workout – kuntoharjoitus
  • WOD: Workout of the day – Päivän treeni!
  • Burpee: Yleisliike suoraan helvetistä

Treenit on kaks kertaa viikkoon ja eilen oli ehkä sellainen perinteisempi treenipäivä. Vedettiin alkulämmöt, jonka jälkeen olin jo ihan valmista kauraa lähtemään kotiin. Eilen harjoiteltiin maastavetotekniikkaa ja kyykkyjä tangon kanssa. Onneks noita molempia on tullut tehtyä tässä vuosien saatossa jonkin verran, joten tekniikkaa ei ihan alusta tarvitse lähteä opettelemaan.

Eilen tehtiin myös ihan ensimmäinen WOD:i (se kai se oli?). Se piti sisällään tietenkin niitä Burpeeita, maastavetoja ja ilmakyykkyjä, eli kyykkyjä omalla painolla. Hikihän siinä hommassa tuli. WOD:issä tehdään etukäteen määrätty määrä liikkeitä aikaa vastaan. Eli kello tikittää taululla ja jokainen salilla olija tekee treenin just siihen tahtiin kuin itse jaksaa. Sä taistelet vaan itseäsi ja kelloa vastaan. Voin sanoa, että omalla painolla tehdyt viimeiset ilmakyykyt oli aika raskaita.

Keuhkot meinasi sanoa itsensä ekana irti mutta taistelin läpi sen tunteen. Olo tasoittu aika nopeasti sen treenin jälkeen ja sitten kun päästiin kotiin, oli hymy aika herkässä. Hyvä treeni ja parempi mieli. Se pitää niiiiin paikkansa.

Jumpan jälkeinen sapuska, suoraan pyllyyn! :D
Jumpan jälkeinen sapuska, suoraan pyllyyn! :D

Ja se pitää paikkansa, että ruoka maistui tuon jumpan jälkeen. Ens tiistaina uudelleen :) Minulle crossfit on myyty. Tulen varmasti jatkamaan tätä lajia tämän peruskurssin jälkeenkin. JEE :)

Ja ps. Herkkulakko päivä VIISI käynnissä! Jaksaa jaksaa!

crossfit1